fbpx

Årshjulet for skoleåret

Dette er et eksempel på hvordan vårt årshjul ser ut.

Det er noen endringer år for år, og årshjulet med aktiviteter oppdateres etter behov.

August: oppstart mandag 19. august kl 10.00 for både VG1 og VG2

  • Forventninger
  • Helse-, miljø og sikkerhet samt Internkontroll
  • Skikk og bruk
  • Brannøvelse
  • Teambuilding
  • Studieteknikk, oppgaveskriving og jobbsøkerkurs
  • Foreldremøte
  • Besøk av: helsesøster, politi, antidoping Norge og bransjepersoner
  • Etablere elevråd
  • Velkommen, bli kjent.
  • Kartlegging av læreforutsetninger og forventninger
  • Utvikling av avtale om læringsmiljø i fellesskap (skikk og bruk, skrevne og uskrevne regler)
  • Kartlegging av eget yrkesønske – bevisstgjøring i forhold til yrkesvalg (presentasjon av mulige yrker innen RM)
  • Periodeplan 1: Praktisk oppgave i felles tema, rettet mot elevenes yrkesønske(r) Se oppgavetekst.
  • Å bli kjent med bransjene i utdanningsprogrammet, eget yrkes særtrekk og de andre RM-yrkene
  • Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
  • Hygiene
  • Kroppsøving: ergonomi, arbeidsstillinger og løfteteknikk

Programfag: Lærer gjennomgår hva HMS og hygiene er og utfordringer knyttet til temaene i RM-yrkene. Eleven gjør praktiske øvelser med løfte og arbeidsteknikk. Fellesfagene: inn i praksis Kroppsøving: Medlemsskap på treningssenter

September

  • Yrkesfaglig fordypning
  • Førstehjelp, hjerte- lungeredning
  • Omvisning på hotell
  • Skikk og bruk

   

  • Valg av lærefag i prosjekt til fordypning (PTF) og utvikling av plan i samarbeid mellom elev, lærer og bedrift
  • Utplassering i bedrift
  • Oppgave i dokumentasjon av kvalitet og hygiene i bedrift

 

  • Yrkesfaglig fordypning med fokus på kvalitet, hygiene og generell kompetanse

Oktober

Høstferie uke 40

  • Råvarer
  • Arbeidsteknikk

 

  • Halvårssamtale med elevene og planlegging av satsingsområder neste halvår
  • Sopp, fisk, bær og vilt
  • Bedriftsbesøk
  • Praksis på kjøkken

 

 

  • Kvalitet i arbeid, refleksjon, vurdering og argumentasjon
  • Presentasjon
  • Dokumentasjon av arbeid og læring
  • Fokus på råvarebehandling i praksis på kjøkkenet
  • Engelsk: oversetting av faglige tekster – rettskriving og tekstbygging m/illustrasjoner
  • Kroppsøving: statisk belastning og yrkesskader
  • Matematikk: praktiske problemstillinger i yrkene
  • Naturfag: Enkle undersøkelser
  • Norsk: dokumentasjon og presentasjon ved bruk av ulike uttrykksformer og verktøy

 

   

November

Juleforberedelser (lokale tradisjoner, kostberegning, pakking og emballering, salgspresentasjon, presentasjonsteknikk)

 

 

  • Forberedelser til juleaktivitetene
  • Bedriftsbesøk
  • Kostberegning
  • Bransjekunnskap med oppgave
  • Bedriftskunnskap (arbeidsmiljølov, skjenking, oppbevaring, logistikk, bestilling, booking, kassasystem, faktura, moms, etc)
  • Julearrangement for samarbeidspartnere.

 

 

  • Kundeservice
  • Kultur og tradisjon i eget yrke og andre RM-yrker
  • Engelsk: kundekommunikasjon
  • Kroppsøving: fysisk aktivitet
  • Matematikk: praktisk matematikk og hensiktsmessige verktøy i yrkene
  • Naturfag: markedsundersøkelser
  • Norsk: informasjonsinnhenting og kildekritikk

 

Desember

Juleferie: Fra og med 21. desember

  • Julemarked: forberedelse, produksjon og utsalg
  • Tverrfaglig oppgave
  • Produksjon til julemarked
  • Spesialkost (allergi, spiseregler, matkultur)
  • Sammenhengen mellom kosthold og helse
  • Halvårsoppgave: Sammensatt og helhetlig oppgave med vurdering (Skriftlig oppgave og praktisk prøve)
 

  • Tradisjonsmat og juleaktiviteter i RM-yrkene
  • Engelsk: ordforråd og engelsk som arbeidsspråk, teknisk engelsk
  • Kroppsøving: aktuelle idretter for å ivareta egen helse
  • Matematikk: trigonometri og geometri knyttet til funksjonalitet og estetiske uttrykk
  • Naturfag: globale interessekonflikter knyttet til miljøspørsmål i bransjene
  • Norsk: kundekommunikasjon og service

 

Januar

Oppstart: 2. januar

Vintermat. (supper, gryter, gjærbakst, varme drikker, sjokolade og krydder)

Utplassering 1 uke (før videre valg)

 

 

  • Halvårsvurdering: elever og lærere vurderer egen og andres aktiviteter det første halvåret, med fokus på videreutvikling og muligheter for å bli enda bedre
  • Periodeplan 8: praktisk tverrfaglig oppgave i henhold til periodens tema

 

 

  • Kvalitetsvurdering av hele arbeidsprosesser, egen læring og læringsbehov
  • Engelsk: 
  • Kroppsøving:
  • Matematikk: tolking og å bruke formler i daglig arbeid
  • Naturfag: undersøkelser knyttet til hygiene og kvalitetssikring av arbeidsprosesser
  • Norsk: drøfting av faglige utfordringer og argumentasjon

 

Februar

Vinterferie: uke 8, fra og med 19. til og med 23. februar

Raskere og enklere. (planlegging/ Mice en place, pris/sesong)
Periodeplan 9: Praktiske oppgaver med raske og næringsrike måltider tilpasset ulike kundegrupper.
  • Ernæring (sunt og usunt)
  • Økonomi
  • Engelsk: allmenne emner i kundekommunikasjon
  • Kroppsøving
  • Matematikk: energiberegning
  • Naturfag: næringsstoffer i ulik mat, spesialmat
  • Norsk: aktiv lytting og refleksjon

Mars

Påskeferie fra og med 26. mars

Påske (tradisjoner, vårmat og tilhørende dekor,
Periodeplan 10 og 11: Praktiske helhetlige oppgaver i til tema(prøveeksamen
  • Læring og utvikling
  • Vurdering av kompetanse
  • Engelsk: analyse av egen kompetanse og læring
  • Kroppsøving: anatomi og fysiologi
  • Matematikk: budsjettering og regnskap
  • Naturfag: bærekraftig forbruk
  • Norsk: refleksjon og bruk av estetiske virkemidler i dokumentasjon

April

Oppstart 2. april

Mat og Kropp (dietter, spesialkost, kultur/livssyn, allergi og intoleranse) kostholdsplanlegging/ beregning
  • Periodeplan 12: Praktiske helhetlige oppgaver i henhold til tema
  • Halvårssamtale
  • Elevene planlegger eget læringsarbeid (under veiledning etter behov), for å nå målene i læreplanen
  • Mat og helse
  • Bærekraft (Kostens betydning i et samfunnsperspektiv)
  • Bransjenes utfordringer
  • Engelsk:
  • Kroppsøving: betydningen av aktivitet for egen helse
  • Matematikk: målestokk og posjonsberegninger
  • Naturfag: slanking, trening, fordøyelse og forbrenning
  • Norsk: kommunikasjon og ulike roller i samtaler, diskusjoner og presentasjoner

Mai

Fridager og helgedager: 1. mai, 10, mai, 11. mai, 17 mai og 21. mai

Vår og sommer (grill, salater, is og sorbet, koldtkjøkken, blomster,)
  • Periodeplan 13: Praktiske helhetlige oppgaver iht tema
  • Arbeid etter egen plan
  • Repetisjon Egenvurdering etter behov
  • Engelsk: drøfting av fagnyheter og yrkesfagets utvikling på engelsk, kildekritikk
  • Kroppsøving: analyse av egen helse og utvikling av skreddersydd treningsprogram
  • Matematikk: beregning av priser på menyer og andre produkter, beregning av lønn, skatt og avgifter
  • Naturfag: bærekraftig utvikling i yrkene
  • Norsk: argumentasjon, faglig arbeid i et samfunnsperspektiv

Juni

Avslutning 22. juni

Kompetansevurdering og videre læringsbehov

 

Oppsummering

  • Periodeplan 14: Standpunktprøve (praktisk)
  • Halvårs- og standpunktvurdering med elevenes egenvurdering
  • Vurdering av skolens opplæringsvirksomhet i samarbeid mellom elever og lærere. Fokus på videreutvikling av opplegget og forbedringsmuligheter.
  • Studietur
  • Sommermiddag med familie og venner.
Språk, historie, internasjonalisering, geografi og samfunnsfag i yrkene – gjelder alle skolefagene.

 

  • Engelsk1: som språk i et internasjonalt perspektiv og urfolk i engelskstalende land
  • Kroppsøving
  • Matematikk: ulike måleenheter og beregning av kurser og ulik valuta
  • Naturfag: markedsundersøkelser
  • Norsk: presentasjon