Karriereoversikt

1. år VG1 – Restaurant- og matfag – legger grunnlaget for alle retninger innen faget
2. år VG2 – Kokk- og servitørfag

2 år i skole + 2 år i læretid = fagbrev. Etter fullført fagbrev kan du søke Universitetet i Stavanger som har åpnet opp for å søke opptak til høyskole og universitet uten studiekompetanse (Y-vei). Flere og flere høgskoler og universiteter åpner for dette.

Det finnes svært mange jobbmuligheter innenfor kokk- og servitøryrket. Du kan jobbe i restauranter, kafeér, bedriftskantiner, cruisebåter, barer, nattklubber, selskapslokaler, store offentlige institusjoner (for eksempel på sykehus og i forsvaret), dagligvarehandelen, skoleverket og næringsmiddelindustrien. Du kan jobbe både i Norge og i utlandet da kokk- og servitørutdanningen er internasjonal.

Innenfor kokk- og servitørfaget finnes det flere muligheter for videreutdanning. Hotelledelse og reiselivsledelse er noen av aktuelle videreutdanninger innen faget. Du kan også ta vinkelner og mesterbrev kokkfaget.

Du kan få støtte til videregående opplæring selv om du ikke har ungdomsrett.