Kokk lønn

Er du flink på kjøkkenet og interessert i en karriere innenfor kokkefaget? Du har flere kule arbeidsmuligheter og en potensielt god lønn som kokk.

Med fagbrev i kokkefag fra Norsk Restaurantskole har du mange jobbmuligheter videre. Som en del av studiet får du to års erfaring som lærling, noe som øker sjansene dine for å komme raskt ut i arbeid.

Hva kan jeg tjene?

Det er selvfølgelig interessant å vite hva man kan forvente å tjene før du velger en utdannelsesretning. Når du har fullført fagbrev i kokkefag er det flere potensielle lønnsnivåer du kan ligge på.

Lønnen til en heltidskokk i Norge varierer avhengig av flere faktorer som erfaring, utdanning, sted og arbeidsgiver. En heltidskokk vil kunne forvente en lønn på rundt 400 000 til 600 000 kroner per år. Det er imidlertid viktig å merke seg at disse tallene kan variere, og det er muligheter for høyere lønn basert på individuelle faktorer.

• Ifølge Utdanning.no hadde en heltidskokk en lønn på ca. 458 280 kroner i året i 2021. Dette gjennomsnittet er regnet ut fra både kommunal og privat sektor.
  • En sjefskokk hadde i 2021 en lønn på ca. 521 160 kroner i Norge, mens en restaurantsjef tjente ca. 555 480 kroner på et år.
  • De som jobbet fulltid som kokk på gatekjøkken eller på kafé hadde i 2021 en gjennomsnittlig årslønn på litt over 398 760 kroner.

Det er også viktig å huske på at de aller fleste nyutdannede, uansett bransje, ikke går rett ut i drømmejobben, og det kan gå noen år før du har oppnådd lønnen og stillingen du så for deg.

Bli lærling hos Lærlingekompaniet

Fagbrevet i kokkefag på Norsk Restaurantskole tar fire år å fullføre. Du begynner med Restaurant- og matfag i VG1 og går derfra videre til å velge mellom kokk- og servitørfag i VG2. Deretter har du to år som lærling.

Norsk Restaurantskole samarbeider med Lærlingekompaniet som gjør at alle våre elever er garantert en lærlingplass i to fulle år. Du får dermed to års verdifull erfaring.

Dette tjener du som lærling

Det første året som lærling ses på som et opplæringsår der du også opparbeider deg erfaring som du kan bruke videre. Dette året er derfor vanligvis ikke betalt.

I år nummer to derimot vil du være av større verdi for bedriften, ved at du skal bidra til den daglige driften, være produktiv og mer selvstendig. Derfor skal du selvsagt ha lønn for det arbeidet du gjør.

Hos oss fordeles lønnen på disse to årene, slik at du i løpet av dine to år som lærling får det samme som en nyutdannet fagarbeider.

Fordelingen er ofte slik at du første halvåret får 30% og andre halvår får 40% av lønnen som en nyutdannet fagarbeider ville fått. Tredje halvår går du opp til 50% mens du siste halvår som lærling vil tjene hele 80% av en vanlig fagarbeiders lønn.

Har du spørsmål om det å jobbe som kokk og lønn? Send oss en mail eller ring for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg som vurderer restaurant- og matfag å ta et riktig valg.