Kokk – utdanning hos Akademiet Norsk Restaurantskole

Hos Akademiet Norsk Restaurantskole kan du utdanne deg til kokk. Utdanningen består av to år på videregående og to år i læretid.

kokkelærlinger danderer mat

Hvis du liker å lage mat, utforske smaker og har estetisk sans, kan kokk være det rette yrket for deg. For å ta utdanning innen kokkefaget kan du gå restaurant- og matfag på videregående skole, og deretter to år i lære.

Hvordan bli kokk?

For å bli kokk er det vanlig å fullføre videregående skole, gjennomføre læretid og til slutt ta fagbrev. Nedenfor kan du lese litt mer om hva en kokkeutdanning består av.

Hva består utdanningen av?

Om du velger å begynne på linjen for restaurant- og matfag på videregående, består utdanningen av to år på skole, og to år i læretid.

I løpet av de to årene på Akademiet Norsk Restaurantskole får du generell kompetanse innen kokk- og servitørfag. Det første året vil dreie seg mye om det generelle innen de to fagområdene, og gi deg grunnleggende kunnskap om fagfeltet.

Som elev vil du lære om alt fra tilberedning og servering av mat, behandling av råvarer og mattradisjoner til kosthold, ernæring, helsefremmende livsstil og hygiene. Du lærer også om service, nøyaktighet og det å være praktisk og kreativ i jobben.

Det første året legger grunnlag for at du skal kunne utdanne deg til alle de ulike retningene innen faget, og dreier seg generelt om restaurant- og matfag. Det andre året fokuserer på kokkefaget og servitørfaget.

Læretid og fagprøve som kokk

Når de to skoleårene er over, skal du videre for å delta i det fysiske arbeidslivet. Som lærling i bedrift vil du virkelig få kjenne på hvordan det er å jobbe som kokk. Du får masse god erfaring du kan ta med deg videre i arbeidslivet. Etter to år i lære kan du ta fagprøven. Består du denne får du fagbrev som kokk.

Egenskaper en kokk bør ha

For å bli kokk er det visse egenskaper du bør ha, deriblant:

• evnen til å jobbe/prestere godt under tidspress
  • samarbeide godt med andre
  • estetisk sans
  • være kreativ
  • være serviceinnstilt

Hvilke arbeidsoppgaver har du som kokk?

Mange ser for seg at det eneste du gjør som kokk er å lage mat. Til tross for at matlaging er en stor del av arbeidsoppgavene er det ikke nødvendigvis bare det du kommer til å drive med. Ut ifra hva slags kokk du jobber som, kan arbeidsoppgavene variere fra å tilberede mat, planlegge innkjøp, sette sammen menyer og matretter.

Eksakt hvilke oppgaver du får, kommer helt an på arbeidssted og hva slags stilling du får. Du kan for eksempel jobbe som eneste kokk på et kjøkken, og dermed ha alt ansvar for planlegging og gjennomføring, eller du kan være på team med flere kokker og en sjefskokk. Da har gjerne sjefskokken ansvar for planlegging og koordinering, mens du og resten av teamet utfører selve matlagingen.

Hvor kan jeg jobbe som kokk?

Som utdannet kokk finnes det mange muligheter – utdanningen er internasjonal, så du kan også jobbe i utlandet. Eksempler på arbeidsplasser du kan jobbe på som kokk er; restaurant, i kantine for skole eller institusjoner (som sykehjem eller forsvaret) og bedrifter. Du kan også jobbe på kaféer, barer, i dagligvarehandelen, på cruisebåter eller for eksempel i næringsmiddelindustrien.

Ulike typer kokker

Vi skiller i dag mellom kokk og ernæringskokk. En ernæringskokk er spesialisert på ernæring og diett, og jobber gjerne ved institusjonskjøkken, som for eksempel på sykehus, fengsel og andre institusjoner.

Ta utdanning som kokk hos Akademiet Norsk Restaurantskole

Hvis du har lyst til å jobbe med matlaging kan kokk være yrket for deg. Ved å ta utdanning hos oss på Akademiet Norsk Restaurantskole kan du være trygg på at du får fullført både kokkeskole og læretid innenfor trygge og profesjonelle rammer. Søk skoleplass hos oss hvis du har lyst til å bli kokk.

Garantert læreplass

Vi samarbeider med Lærlingekompaniet, noe som betyr at du som elev er sikret læreplass etter de to skoleårene. Det gjør at du kan være trygg på å starte læretiden rett etter fullført videregående.

Lurer du på noe?

Hvis du har spørsmål angående våre utdanninger, søknad, skoleplan, læretid eller andre ting er det bare å ta kontakt med oss. Vi er tilgjengelige på e-post: post@norskrestaurantskole.no og telefon: 417 80 739.