Ta fagbrev – servitør

Hvis drømmen er å jobbe med servering av mat og drikke kan du ta utdanningen hos Akademiet Norsk Restaurantskole. Her kan du ta fagbrev som servitør.

Servitørlærlinger som trener på servering til gjester

Akademiet Norsk Restaurantskole ble etablert i 2015 og er en videregående skole i Norge som jobber med å løfte restaurantfaget og kompetansen i bransjen. Vi utdanner elever til å bli dyktige kokker og servitører. På denne måten bidrar til å løfte faget og kvaliteten på utdanningen.

Bli servitør

Hvis du synes mat og drikke er spennende, du har et ønske om å jobbe innen kundeservice, og i høyt tempo, kan servitørfaget være et utmerket alternativ for deg.

Hva gjør en servitør?

De aller fleste av oss vet at servitøren tar imot bestillinger, serverer mat og rydder opp, samt gjør sitt beste for at hver enkelt gjest skal trives. Men yrket er mye mer enn det.

Dyktig innen mat og drikke

En god servitør har god kunnskap om mat og drikke, og kan veilede gjestene mellom menyene, gi anbefalinger, presentere mat og drikke, i tillegg til å kunne ulike serverings- og tilberedningsmetoder. Som servitør må du også kunne:

• sette sammen vinkart og menyer
  • anbefale kombinasjoner av mat og drikke
  • blande drinker

Salg og service

Som servitør er profesjonell gjestebehandling viktig, og det er din jobb å sørge for at hver enkelt gjest skal trives under restaurantbesøket. Uansett om gjesten klager på maten, eller er strålende fornøyd skal du ta hensyn til kundens ønsker og behov. De skal oppleve at de blir sett og hørt og målet er at de generelt sitter igjen med en positiv opplevelse av kundebehandlingen. Som servitør skal du sørge for å:

• mersalg
  • generell tjenesteyting
  • være restaurantens ansikt utad
  • servere mat og gjøre at hver enkelt gjest er fornøyd
Gjest og servitør ved restaurantbordet og vinskap i bakgrunn

Ha øye for estetikk

Estetisk sans er også en viktig del av yrket. Du skal sørge for klargjøring av lokaler, oppdekking og ikke minst kunne anrette maten på en innbydende måte.

Du må også kunne håndtere bruk av ulike håndverktøy, maskiner og utstyr, samt digitale bestillings- og betalingssystemer.

Selvstendighet og samarbeidsevner

Når du jobber som servitør må du kunne samarbeide godt med andre. Du jobber ofte sammen med andre servitører, i tillegg til at kokken, hovmesteren og bartenderen ofte er en del av teamet. Du må også ha evnen til å jobbe selvstendig og være løsningsorientert.

Helse, miljø og sikkerhet

I tillegg til at du må ha god kunnskap om mat og drikke, er fagterminologi også viktig i dette yrket. Du må også ha kunnskap om regelverk innen hygiene, sikkerhet og relevant regelverk innen yrket generelt.

Andre viktige elementer

Andre viktige deler av servitøryrket er å forstå ressursutnyttelse og kunne ulike arbeidsteknikker, samt bruk av ulike verktøy og systemer som benyttes i jobben – som for eksempel betalingssystemer. For å bli en god servitør må du kunne jobbe i høyt tempo, være glad i å omgås mennesker og ikke minst kunne håndtere uforutsette hendelser.

Hvordan bli servitør?

For å bli en faglært servitør kan du gå to år på videregående, deretter gjennomføre to år læretid i bedrift og til slutt ta fagbrevet. Du kan også ta fagbrev uten å gå på skole, men da  må du ha tilstrekkelig med relevant praksis innen faget.

Videregående opplæring hos Akademiet Norsk Restaurantskole

Hvis du har lyst til å gå skole for å bli servitør kan du søke hos Akademiet Norsk Restaurantskole. Hos oss går du to år på skole og er deretter lærling i bedrift i to år.

Opptakskrav

fullført grunnskole
ha ungdomsrett (inntil du fyller 24 år)

Læretid som servitør

Når de to skoleårene er fullført, går veien videre til læretid. Da skal du jobbe som lærling i bedrift, slik at du kan anvende det du har lært gjennom de to årene på skolen, får praktisk og relevant erfaring fra arbeidslivet. Når du har fullført læretiden kan du ta fagprøven. Består du denne får du fagbrevet, og er ferdig utdannet servitør.

Garantert lærlingplass

Hos Akademiet Norsk Restaurantskole er du garantert lærlingplass når du får skoleplass hos oss. I samarbeid med Lærlingekompaniet sørger vi for at du får en interessant, relevant og lærerik læretid, samt god oppfølging.

Kokkelærlinger i uniform spiser mat rundt bordet

Søk skoleplass

Hvis du vil jobbe innen servitør- eller kokkefaget kan du søke skoleplass hos oss. Alle søknader blir behandlet ved ordinær søknadsfrist 1. mars. Husk å legge ved karakterkort fra 1. termin i 10. klasse.

Lurer du på noe?

Ta kontakt for mer informasjon. Hvis du har spørsmål angående utdanningen, skolen eller andre ting er det bare å ta kontakt med oss. Vi hjelper deg mer enn gjerne! Vi er tilgjengelige på e-post: post@norskrestaurantskole.no og telefon: 417 80 739.